3. Havalimanının Yeri
|
Türkiye Cumhuriyeti tarihindeki en büyük ihale özelliğine sahip olan 3. Havalimanı, kullanıma geçtiğinde Dünya’daki en büyük havalimanlarından biri olacaktır. Halen kullanımda olan Florya’daki Atatürk Havalimanı’nın yeterlilik gösterememesi nedeni öne sunularak çözüm olarak sunulan proje kulağa ilk geldiğinde hoş karşılansa da İstanbul’un can damarları olarak bilinen Kuzey taraftaki ormanların yok edilerek üzerine yapılacak olması çok vahim bir durum.
İstanbul Avrupa Yakası’nın Karadeniz sahilinde bulunan Akpınar
ve Yeniköy köylerinin arasında 90 milyon metre karelik alan üzerine inşa
edilecek 3. havalimanı; %80 kamu arazileri üzerinde yerini alacak. Şuan bölgenin
yapısını incelediğimizde Yeniköy ve Akpınar köyleri, Karaburun’un doğusunda
Ağaçlı Köyü’nün batısında yer almaktadır. Sahil şeridinin 500 metre içerisine
kadar çoğu kaçak olmak üzere maden çıkaran işletmeler bulunuyor.
Bu işletmeler açmış
oldukları maden çukurlarını kapatmadıklarından bölgede doğal yollarla da olan bir
çok kuş ve karasal hayvanın evi konumundaki yaklaşık 80 göl veya gölet
bulunmaktadır. İstanbul’un en büyük tatlı su rezervi olan ve şehir içinde
kullanılan suyun önemli derece bölümünü karşılayan Durusu Gölü de yeni
yapılacak 3. Havalimanı’nın hemen yanında yer alacaktır. Ayrıca 3. Havalimanı için
yaklaşık 700 bin ağaç kesilecek olup, 1,5 milyon ağaç taşınacaktır. Avrupa
yakasının su havzası böylece kirlenmiş olacak. 3. Köprünün Poyrazköy,
Büyükliman ve Garipçe Köyü’nden geçip, Koç Üniversitesi ile Rumeli Feneri arasından
Kilyos’a, oradan da Belgrad Ormanları’nın bir kısmının bulunduğu Gümüşdere ve
Kısırkaya’dan ilerleyip 3. Havalimanı'nın yapılacağı yere kadar ulaşacak olması
İstanbul’daki doğa katliamını daha da tetikleyecektir.
3. Havalimanı
beraberinde getireceği planlanan İstanbul Yeni Şehir Projesi de, 3.
Havalimanı’ndan başlayacak olan yapılaşmanın Kilyos’a kadar uzanıp içinde lüks
konutlar ve iş merkezlerinin bulunacağı bir yer olarak 700 bin kişinin
yaşayacağı yer olacaktır. İstanbul’da denize girilebilecek yerlerden birçoğunun
bulunduğu bu sahil şeridi yapılaşma başladığında yok olacak.
Ayrıca Çılgın
Proje olarak öne atılan Karadeniz ve Marmara Denizi’ni birbirine bağlayacak
projenin güzergahının değişip, Büyükçekmece Gölü üzerinden Karaburun’a
ulaşacağı gündemde. 3. Köprünün Avrupa Yakası’nda ilk çıkışının Zekeriyaköy’e
yapılması, yeni kurulacak şehrin ve 3. Havalimanı bağlantı yollarının
Kemerburgaz üzerinden Belgrad Ormanları’nın bir kısmı üzerinden geçmesi
İstanbul’un en önemli yeşillik alanlarını tamamen tehlike altına alacak. Tüm bu
projelerin 2017 yılında tamamlanacağı hesap edildiği düşünülürse önümüzdeki 5
yıl sonra İstanbul’un hem nüfusu artmış bununla birlikte yeşil alanları daha
hızlı bir şekilde yok olmuş olacak.
Geçen günlerde rastladığımız 3. Köprünün yapıldığı yerden kaçan domuzların boğazı yüzerek karşıya geçmesi olaylarına
benzer ormanlardaki domuzların da kenti basacağı haberleri rastlamak mümkün
olacak. 3. Köprü ve bağlantı yollarının yapımına başlanması ile birlikte
başlayan doğa katliamı 3. Havalimanı ve yeni şehir ile vites yükseltecek. Çocuklarımıza
ileride eskiden buralar dutluktu diyeceğimiz İstanbul’un oksijen kaynaklarının
dev projelerin perde arkalarında yok olmasını göz ardı etmeyeyim.
0 yorum :
Yorum Gönder